mandag 18. april 2016

Kollegatur: Gdansk, Polen

Old town Gdansk - Poland


Det sorteres fortsatt mange inntrykk og opplevelser etter ei fantastisk langhelg i Gdansk. Ler ennå ^_^
Vi var ca 80 stk Florøfolk på tur arrangert av velferden på min samboer's arbeidsplass.
Og min tidligere arbeidsplass for mange år siden...
Det er en utfordring med så mange personer, men vi ble fordelt på 3 fly og 2 hotell.
Vår gjeng var på 20 personer som reiste sammen. Kjekt sortiment ^_^

Vi reiste til Bergen med fly og videre derifra til Gdansk med Swizzair.
Bodde på et nytt og moderne hotell i hjertet av gamlebyen. 
Sol & vår i Gdansk, blide folk på tur og sinnsykt mye latter & moro. 

Det er første gang jeg var i Polen (med unntak av tur til konsentrasjonsleirer på 80-tallet med skolen).
Gdansk er nydelig - spesielt gamlebyen med sine mursteinsbygninger og sjarm.

Vi dro til Sopot lørdagen for shopping og sightseeing. Gdynia er forresten like i nærheten.
Disse to byene er like ved Gdansk - blir nesten som en stor by siden de går over i hverandre.

Skulle hatt kameraet med på tur, men dette var ikke en foto-sightseeing tur... :)
Alle bildene er mobilbilder eller fra snapchat....

Flotte mursteinsbygninger og detaljer i gamlebyen

Turen inkluderte 2 fellesmiddager, guidet tur, ølsmaking og pub-til-pub quiz..
Vi tok oss en egen tur uten guide, testet vareutvalget på drikkekartet selv med kjekke folk...
... og var på dreamteamet som vant quiz'n (og stemningen, høhø) ^_^


U T   P Å   T U R  

Herlig å nyte sol og innslag av vår, uteliv og yrende stemning. 




Fantastisk stilig, koselig hotell med nydelig mat

Jeg har "stjelt" 3 bilder fra instagram her - glemte å knipse egne.
2 bilder fra @widvey og 1 bilde fra @kendi_official tatt av restaurant/fellesrom er altså ikke mine... :o
Jeg tok bildene fra hotellrommet - 2 av badet og 1 av senga. 


Hotellet er skikkelig flott & fancy og lå midt i sentrum.
Blant annet Hard Rock Cafè var rett opp i gata - møteplassen i gaten for gjengen under hele oppholdet.



L I T T   K U L T U R...   

The 'Gothic Church of the Most Holy Virgin Mary,' or St. Mary's for short, was built in several stages between 1343 and 1502. Today, it is the largest brick church in the world, with a length of over 100 meters and a tower reaching 76.6 meters into the sky. With enough capacity for 25,000 people, St. Mary's has a gravity all its own! The darkly coloured bricks and dim nighttime lighting only add to the effect and St. Mary's is definitely worthy of a special evening trip, if you've only seen it during the day.

Denne store, nydelige kirka ser du overalt i Gdansk. Det er nesten et "must" å besøke den.

Jeg gikk opp til topps i kirketårnet som ruver mer enn 75 meter over bakken. 
Det ble mange trappetrinn opp - først gjennom en litt smal vindeltrapp i mur.
Noen fikk "helt klaus" og måtte gå ut igjen. De syns det ble for trangt. 

Fantastisk utsikt over Gdansk fra platået på toppen.


L I T T   M E R   K U L T U R...   ^_ ~

Litt moro i Gdansk... ^_^

Har i grunnen en del bilder av mye moro og gøye opplevelser gjennom hele oppholdet, 
men en god del skal få fortsette å være helt private..
What happens in Gdansk, stays in Gdansk :)

Mye å mimre om etter denne turen.
Det var dessuten veldig kjekt å være kjærester på tur, bare vi to.. og alle de andre kollegaene selvfølgelig.
Det er første gang at kun vi to reiser bort sammen uten barn siden 2005.. Ups!
På tide. Det gav mersmak - alt!! :D 


Kjekt med snapchat og noen av funksjonene ^_^

Det blir en rolig mandag.. 
Ha ei flott uke! ;)

5 kommentarer:

Fjällripan sa...

Härliga bilder från resan! Så fina hus :D

Made by KKann sa...

WOW - så masse flotte bilder. En fantastisk tur - det skjønner jeg!
Jeg har ikke vært i Gdansk - men kan gjerne reise dit ser jeg!

Bundingen sa...

Så kjekt! Alltid artig med mange på tur, og koselig å være to blant mange. Jeg har heller ikke vært i Gdansk, men har vært med på bryllupsfeiring i Polen, og det var en opplevelse for livet.
Her er vi såre fornøyde med å være ferdig med rundvask av stua i dag. Gleder meg til å slappe av i godstolen med strikkinga. Nå håper jeg bare at vinden løyer så det blir noe av den planlagte skituren i morgen.

God tirsdagskveld fra Ingunn

Liv Janne sa...

Så kjekt med flotte bilete og gode tips til vi skal av gårde til hausten. Skal sende link til innlegget til mine reisevenninner :). Og note to yourself: ikkje la det bli like lenge til neste gong dåke er på kjærestetur :)

Lisbeth sa...

Dere har nok hatt det kjekt ja😊. Deilig å komme bort litt og få nye impulser. Polen er et land jeg kunne tenkt meg å se mer av. Ikke dyrt å dra dit en helg heller😉. Godt med kjærestetur💕. Ikke la det gå så lang tid til beste gang da😘

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...