søndag 1. november 2015

Halloween

Uuuu-hu, spooky stuff! ^_^


Like tradisjonsrikt som at Halloween skjer 31. oktober hvert år, så kommer diskusjonen for og i mot feiringen.
Vel. Jeg er i grunn hverken for eller i mot. Men jeg liker ikke kjøpepresset som følger med.
Det har tatt av fullstendig. Syns det er festlig og skummelt, men det er unødvendig å hamstre inn alt.

Nå feirer vi i Florø nyttårsaften veldig spesielt med noe som heter Kjippen.
Alle går nyttårsbukk og sanker inn snop. Dessuten kler man seg helst ut og ikke opp på kvelden.
Deretter går vi i tog i de verste og fæleste kostymer, parade gjennom byen...
Feiring av Halloween tar da litt av de samme tradisjonene fra vår Kjippen og nyttårsfeiring.
Uansett - kombinasjonen av utkledning og innsanking av snop er jo bankers hos barna ^_^

Jeg feiret Halloween til fulle da jeg bodde i USA. Kjempekjekt og minnerikt.
De siste årene har mine barn hatt lyst å gå "knask eller knep" med nabobarna.
Er egne barn med, så får man iallfall delta selv også.
Vi har derfor hatt både skumle barn ute på tur og skumle vesener på besøk.
Egentlig veldig kjekt :)

Jeg har 4 barn i alderen 5, 8 1/2, 16 og 20 år.
Fordelen med tradisjonen Kjippen er at vi har rikelig med utkledningsutstyr i form av kostymer og parykker.
Mye går i arv og av og til suppleres det. 
Sånn sett har vi litt å bytte på mellom Kjippen, nyttår, karneval og annet ^_^


Vi sendte ut barna med venner i nabolaget og vi fikk som sagt mange på besøk hos oss.
Heldigvis ble ingen møtt av sure voksne. De få som hadde utelampen av, fikk ikke besøk. 
Det ble respektert og det er bra. 


Jeg laget 18 snopeposer - og vi fikk akkurat 18 gjester på døra. Puh!!!
Snakk om timing, var redd å måtte avvise noen uten poser.
Vi serverte også noe hjemmelaget til som de kunne forsyne seg med,

Begge oppskriftene fant jeg på Matprat.no 
Marengsspøkelsene var søte og gode, men popcornblandingen i sjokolade klarer jeg meg uten.
Den var imidlertid fryktelig skummel, så den gjorde nytten uansett ;)


Disse søte skumlingene kan anbefales:

Marengsspøkelsene er søte og gode - perfekt for små skumlinger å være med å lage også ;)

Jeg og de to yngste var alene hjemme på lørdagskvelden.
Hadde vært fristende med en liten "Hallo vin" i glasset ut på kvelden, men stod over... ^_^ 
Jeg fikk nemlig låne nevøen på 4 mnd noen timer. Stas å være barnevakt etter gammelt.
Første gang han var her uten foreldrene sine. Kosekveld :))

Travel helg - skulle gjerne hatt en søndag til for å nyte litt mer ro. Har gått i ett siden fredag, puh.
Skal nyte kvelden - mellom klesvask og rydding :P

Fin kveld til deg ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...