onsdag 12. november 2014

Tur til gapahuken på Eventyrstien

Gapahuken på Eventyrstien

 
Jeg og junior fikk oss en fantastisk flott fjelltur i går.
Han skulle til spesialist i Førde og fikk time i en fei.
Jeg plukket ham opp fra skolen og kjørte innover. Været var helt nydelig.
Da kribler det hos meg, så jeg tok med tursekk++ i tilfelle han ville bli med meg på en tur.
Valget falt på gapahuken på Eventyrstien - den fjellsiden lå badet i sol.
Det ville han heldigvis og denne turen kunne ikke passet bedre for ham som elsker terreng.
 
Turen starter fra Bergum. Jeg kjørte inn der og fant først skiltet som heter "Stranda",
deretter "Bergum" og kjørte oppover til høyre. Der kom skiltet "Solsvingen" til venstre.
Vi parkerte ved lekeplassen og gikk opp til startpunktet for løypa.
Alltid kjekt å gå nye turer, så da knipses det mange bilder for dokumentasjon til senere :)
 
Jeg hadde ikke sjekket høydemeter eller tidsbruk, men håpte vi skulle komme oss til gapahuken.
Vi traff ei kjekk dame i løypa som sa at gapahuken er ca halvveis opp til toppen, Hornnesstølen.
Gapahuken ligger på ca 300 m.o.h og Hornnesstølen på ca 500 m.o.h.
 
Vi liker geocaching og ifølge app'n skulle det være en cache ved gapahuken.
Vi tok med oss TB'n Rudolph for at han skulle få besøke en ny boks ei lita stund.. ;)
Dette kjenner alle til som driver geocaching. Ekstra kick på tur med skattejakt for barna.
 
Her starter turen - og Jr viser frem Rudolph ^_^

 
Jeg er mektig imponert over turløypa.
Det er flotte trapper, rekkverk og tau i alle varianter oppover det bratte terrenget.
Dessuten må det være minst 6 benker på vegen oppover, alle ulike og med navn.
For en innsats fra de frivillige som tar vare på denne Eventyrstien :D
 
Svermebenken... ^_^
Benken på Kubbeteberget - her var også turbok for innskriving. Veldig viktig :)
 
Sol og flott vær, artig løype og god stigning.
Herlig å komme opp til gapahuken og se flott utsikt.
Gapahuken er koselig med figurer, sitteunderlag, lykt og mye mer så man kan kose seg der.
Det er turbok også der, så det ble innskriving to ganger på denne turen.
 
Utsikt mot Hafstadfjellet - og Førde sentrum
 
Ovenfor gapahuken finner man skiltene mot Hornesstølen og mot 7. benken.
Les mer om turen til Hornesstølen på Ut.no sine nettsider.
 
Spreke Liv Janne med bloggen tur- og fjellblogg omtaler turen til gapahuken på Eventyrstien også,
les mer her.  Du finner også mange turtips og inspirasjon hos henne. Spreke fjellfolk :)
 
Vedrørende geocaching i denne løypa - les mer om det i Liv Janne sitt innlegg her ^_^
 
Vi fant cachen der oppe med gapahuken. Jr plasserte inn TB'n Rudolph
og tok med seg TB'n polarbjørn videre på nye opplevelser :)
 
Det skumrer fort - vi så sola gikk ned over fjellene.
Det stresset oss ikke - jeg har alltid lommelykt i tursekken, hehe...
Men vi brukte den ikke, var ikke så mørkt likevel.
 
På tide å starte returen før det ble helt mørkt. Merket fort at det ble kjølig å sitte i ro.
 
Nede igjen ved utgangspunktet for turen
 
Både jr og jeg var kjempefornøyd med turen. Mye moro underveis.
Jeg var spent på ryggen min med såpass bratt bakke.
Merket litt plunder oppover, men ikke mer enn at det gikk helt fint.
Herlig å komme seg ut og nyte høst og finvær :)
 
Måtte stoppe etter avkjøring til Ramsdal. Flott å se. 
Det var ca 2*c på det kaldeste og så ut som skodde over vann og skog.
 
Det fine høstværet fortsetter i dag.
Tar det litt roligere med en luftetur i lavere terreng.
Nyt dagen! :)

3 kommentarer:

Liv Janne sa...

Så kjekt å sjå bileta frå turen dykkar :) Artig sti for ungar dette - og imponerande arbeid som er gjort av frivillge her. Vi er heldig som har ein slik sti rett utanfor døra vår :). Takk for at du linkar til min blogg! Ha ein fin kveld vidare!

Fjällripan sa...

Ser ut att va en riktigt roligt ställe! Å vilken utsikt från vindskyddet!

Lisbeth sa...

Så fin tur dere hadde :) Godt med slike påfyll <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...