fredag 14. november 2014

Stavgang på Uførefjellet (310 m.o.h) ✭

Mine turkompiser #julemanna på #Uførefjellet
Kjøpte 3 stk hos det lokale bakeriet, Florø Bakeri, før turen. Nomnom :))


Det går stadig fremover med helsa. Kjennes godt å føle behov før større turer,
mer progresjon i turene. Dagens tur var fantastisk herlig - i støvler og med gåstaver.
Jeg har vært flere ganger på Uførefjellet - du kan lese om forrige tur i april her.
Det er ei kjempeflott turløype i ulendt skogsterreng - litt berg, mest skogbunn.
Det er veldig gjørmete i første del av løypa, så jeg gikk med støvler under hele turen.
Det er dessverre ikke avmerket noe sted på hvor man starter løypa eller underveis.
Vet man hvor kraftstasjonen på Grov er, så parkerer man der og starter turen.
Det er avkjørselen nedenfor startpunkt for turen til Hatlesetnipa fra Grov... :)
I dag så det slik ut på startpunktet. Turen starter i den steinlagte løypa oppover.
Her på Grov starter turen - opp den steinete vegen mot turmålet Uførefjellet :)

Når man begynner å komme opp i litt høydemeter blir det bedre å gå.
Gjørma forsvinner litt etter litt og stien blir tørrere å gå.
Sti-nettet er uansett veldig tydelig og det er lett å se hvor man skal gå.

Det er midt i november og det ser fortsatt ut til at det er fritt for snø oppe på toppen midt i bildet.
Det er Haukåbøra på 1065 m.o.h.

Litt oppe i løypa kommer man til dette flotte vannet.
Jeg ble stående og se på ørna som sirklet rundt og rundt.
Litt for langt borte til å kunne ta et skikkelig bilde, men den var elegant å se på.



 På dagens tur fikk jeg se ørn og ekorn og mye småfugl i skogen.
Det var mye "avføring" etter ymse dyr å spore også.
Blant annet disse rykende ferske perler etter hjorten kanskje? ^_^


For dere som driver med geocaching, så kan jeg avsløre at det finnes en rosa skatt her.
Flott cache som ligger suverent til i løypa.
Vil du finne denne får du en herlig tur med nydelig utsikt som bonus.
Kan anbefales :) 

Utsikt fra Uførefjellet mot Florø og øygruppene rundt.

På toppen er det ei turbok som det selvfølgelig må skrives inn i.
Tilfeldigvis matcher mine nye gåstaver både turbok-kassa og flaska som noen har glemt ^_^


Jeg brukte ca 1 time opp i dag. Jeg går som vanlig jevnt og uten pauser,
men jeg knipset underveis, så på ørna, fant en cache.. Koste meg :)


Litt supplering av turutstyr. Stavene er nye - bare brukt på 2 turer. De er supre å bruke.
De ble kjøpt på G-sport i by'n etter tips fra Evy som jobber der. Gode for min rygg på tur ;)

Dotty strikkelue til meg selv ble tatt i bruk for første gang.
Så synd at jeg ikke kler luer i det hele tatt. Føles som om jeg har badehette på, haha :D
Det var en iskald trekk på platået, så det ble fort kaldt da jeg satt meg ned med kaffien.

Vanntett lomme til iphone ble brukt for første gang. Fikk den til bursdagen.
Genialt å kunne ha mobilen rundt halsen for å holde den unna vann og jord + kunne bruke den.


Denne kjekke vanntette saken var kjøpt på Elkjøp i Florø.


Tilbake til dagens tur - og start på returen :)
Sola brøt skikkelig gjennom på siste del av turen. Herlig!! ^_^

I skogen er det ulike tre i ulike fasonger. Det gir mange artige figurer :)


Se og nyte... Avkobling og kos på høyt plan.
Denne skjønne ekorn-sjarmøren laget mye lyder og hoppet over meg frem og tilbake,
fra tre til tre :)

Fortsatt nydelige høstfarger i fjellet.
Og et lite glimt fra vått parti i løypa ^_^


 Klar for ei rolig helg.
Ønsker deg det samme :)

2 kommentarer:

Line Kristine sa...

Ser ut som du har hatt en flott tur med noen skikkelig blidspente turkamerater! :) Ønsker deg ei god helg!

Bundingen sa...

Så artig å lese for en ivrig turgåer! Flotte bilder også, og god trening for kropp og sjel. Vi som er glade i turgåing, kan ta med oss hobbyen overalt. Omtrent som strikketøyet. Gratulerer med ny Dotty-lue! Bruk den, for du kler den godt! Jeg holder på med min andre. Tror det blir småpike-luer under diverse juletrær i år.

God lørdagskveld fra Ingunn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...