torsdag 25. september 2014

Leggvarmere til vesla! ★

Lilla leggvarmere med heklet pyntekant


Det er høst og kjekt med litt påfyll av varme plagg.
Vesla mi er et skikkelig "sommerbarn" som helst vil bare gå i t-skjorter eller kjoler utendørs.
Selv om det kan bli litt kaldt..
 
I slutten av august strikket jeg en Ulla baskerlue og et par barnehagevotter til henne.
Det lå to nøster igjen av samme garnet, så de måtte brukes til noe.
Valget ble leggvarmere. De kan brukes på tights eller strømpebukser om hun vil sprette rundt i skjørt eller kjoler. Leggvarmerne falt heldigvis i smak, så tvi tvi for at de blir tatt i bruk også. 
Hun kan være ei bestemt snuppe i klesveien :)
 
 
 
Garn: 2 nøster Drops Karisma, farge lyng #74
Oppskrift: Egen
Pinner: 3mm og 3,5mm
Str: ca 4-5 år
 
Pyntekant: Heklekrok 4mm
 
 
Legg opp 56 m på settpinner 3mm.
Strikk vrangbord *2 r, 2 vr* i ca 4 cm.
 
Gå over til pinner 3,5mm.
Strikk *2 r, 1 vr* heretter - husk å øke 1 m på første omg slik at masketallet er ok.
Strikk så langt som du ønsker leggvarmer før avslutning.
Disse er ca 21 cm lange.
 
Strikk så vrangbord igjen *2 r, 2 vr* i ca 4 cm igjen.
Husk å felle den siste masken på første omg igjen slik at masketallet stemmer.
Fell av.
 
Jeg laget en pyntekant oppe slik at hun ser hva som er opp på leggvarmeren.
Siden det er benyttet tynnere pinner nederst, så er den smalere.
 
Pyntekant
Hekle en runde med fastmasker. Lag hvilken pyntekant du ønsker på neste runde.
Jeg heklet 3 luftmasker, 2 halvstaver i neste, 1 fastmaske i neste,
2 luftmasker, deretter fortsetter mønsteret med
*2 halvstaver i neste, 1 fastmaske i neste, 2 luftmasker* på runden rundt.
Da får du små "buer" langs hele.
 
Pyntekanten på leggvarmerne
 
Tusen takk for mange, fine kommentarer. Dere er gode.
Formen her blir bedre og bedre og jeg kjenner at energien begynner å komme tilbake.
Det er deilig med "klare" dager uten smerter eller kvalme, helt pillefri.
 
I går var jeg hos frisøren og ble ny. Fantastisk deilig å fjonge seg litt.
Følte meg "tygd og spyttet ut" etter alt de siste ukene. Hår og hud ble helt rar.
Godt med ny sveis, egentid og prat med en herlig frisør :)
 
Etterpå hentet jeg yngste sønn på skolen, gikk en tur gjennom byen og bussen hjem.
Små hverdagsgleder som betyr så mye. Deilig å komme i gang, litt etter litt.
Er litt rastløs, må prøve å holde meg litt i ro. Noen dager er jeg litt slakk.
Sliter fortsatt med at venstrefoten er nummen, spesielt om jeg går litt.
Det kommer og går, men merkes hver dag.
Det hadde jeg mye av før operasjonen også, så jeg håper at det går over med tiden.
Deilige "nye" dager uansett :)
 
Kommer straks tilbake online i bloggeverden.
Koser meg med småstrikk og tar livet med ro - ennå :)
 
Nyt torsdagen. Stor klem til deg ^_^

2 kommentarer:

Ruths datter sa...

veldig fint,og nydelige farger.
Klem

Bundingen sa...

Godt det går framover med deg. Fine "leggingser" du har strikka. Det kan det saktens bli bruk for. I dag har det vært skikkelig kaldt. Men nå er kofferten pakka for 14 dager på Kreta.....

Klem fra Ingunn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...